Przerzutki w rowerze górskim, trekkingowym i szosowym – czym się różnią?
Rowery górskie, trekkingowe oraz szosowe wyposażone są w przerzutki. Przerzutki rowerowe stanowią element napędu w rowerze, które umożliwiają zmianę biegów i tym samym dostosowanie siły, z jaką trzeba naciskać na pedały aby osiągnąć określona prędkość. Przerzutki rowerowe umożliwiają płynną jazdę szczególnie podczas podjazdów oraz zjazdów, czyli przy jeździe po pofałdowanym, lub górzystym terenie. Wyróżniamy w każdym z tych rowerów 2 przerzutki – przednią i tylną. Przednia obsługuję przełożenia łańcucha na zębatkach mechanizmu korbowego, tylna zaś zmienia biegi na kasecie.
Przerzutki w rowerze górskim
Przerzutki w rowerze górskim posiadają szeroki zakres przełożeń. Dzięki temu możliwe jest pokonywanie trudnych, wyboistych terenów i stromych leśnych i górskich podjazdów. Twardsze przełożenie zapewniają wystarczającą prędkość na terenach płaskich i na zjazdach.
Przerzutki w rowerze trekkingowym
Trekkingi przeznaczone są do jazdy turystycznej. Napęd z przerzutkami przypomina ten z rowerów górskim, z tą różnicą, że obsługują one nieco większe zębatki mechanizmu korbowego. Nie są tak dostosowane jednak do bardzo stromych podjazdów i trudnego terenu.
Przerzutki w rowerze szosowym
Rower szosowy posiada nieco inną budowę przerzutek. Mniejsza rozpiętość zębatek na kasecie obsługiwana jest przez przerzutkę tylną o krótszym wózku. Z przodu przerzutka dostosowana jest do obsługi większych tarcz o ilości zębów mogących przekroczyć 50. Przełożenia takie umożliwiają szybką jazdę po utwardzonych drogach.